maanantai 13. joulukuuta 2010

Herkuttelija


Minä olen yksinkertaisen ruoan ystävä. Kun siihen lisätään
määritelmät
kotimaisuus, tuoreus ja eettisyys,
olen tyytyväinen.

Mies on hieman kokeilevampi ruokailija.


Tytär on synnynnäinen gourmet-ihminen ja herkuttelija.
Kun muut kaksi-kolmevuotiaat kiljuivat
mahallaan karkkihyllyjen edessä,
meidän uhmailijamme karjui vihannesosastolla:


"Äitti otta paltaa, minä haluun paltaa!"


Tarina on prikulleen tosi.


Hän jaksaa katsoa kokkiohjelmia, joita TV:ssä onkin
pelottavan paljon.
Minua ne yleensä hermostuttavat
räävittömyydellään.
Mietin aina, k u k a nuo kaikki raaka-aineet ja valmiit ruoat syö
ja paljonko menee haaskuuseen.
Olen ruoan suhteen huumorintajuton.
Tyttären olisi aina saatava tietää heti aamusta,
mitä illalla on ruokana.
Hän ei ole luopunut toivosta
saada muokattua minusta suunnitelmallisen äidin, joka maanantaina tietää,
mitä torstai-iltana aterioidaan.
Viikonloppuna lapsi askaroi meille alkupaloja.
Salami oli Italiasta, juusto Espanjasta, kirsikkatomaatit mistä lie
Hollannin alusmaasta. Voi kauhea.
Kurkku ja patonki sentään Suomesta.
Sitten hän isänsä avustuksella keitteli tanskalaisia
sinisimpukoita varsin
omaperäisessä liemessä.
Kaikki oli hyvää, en voi väittää vastaan.
Nälkä on paras mauste ja
tässä tapauksessa myös pienen kokin
valtava into tehdä perheelle herkkuja
antoi ruoalle herkullisen säväyksen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti